Budowanie zaufania w marketingu B2B: Jak unikać pułapek w strategii treści?

Coraz więcej marketerów B2B dostrzega wartość marketingu treści. Niestety wielu z nich wpada w pułapki, które znacząco obniżają jego efektywność. Dlatego na podstawie moich doświadczeń w pracy z klientami, obserwacji tego wszystkiego co poszło nie tak, stworzyłem poniższą listę pułapek. 

Brak zrozumienia odbiorcy, kim oni są i czego potrzebują.

Tu powiedziałbym więcej, brak precyzyjnie zdefiniowanych grup odbiorców i brak wiedzy o ich potrzebach, problemach i wyzwaniach. Bez odrobienia tej pracy domowej powstanie dużo treści o niczym i niepotrzebnej nikomu, oraz przekonanie że marketing treści nie działa.  

Niska jakość publikowanych treści.

Gonimy za dużo i wszędzie, a to ślepa uliczka. Warto zacząć od wybrania jednego kanału, w którym najczęściej pojawiają się Twoi odbiorcy. Dobrać odpowiednie formaty treści, zaplanować harmonogram publikacji, dopracować tematy i elementy graficzne. Pisać publikować i wprowadzać zmiany, a dopiero później zaczynać z kolejnymi kanałami i formatami treści. Najlepsza rada: po kolei, nie wszystko na raz.   

Brak spójności i regularności w publikowaniu treści. 

To kłania się wieczna gonitwa za trendami i modami oraz chwytliwymi trikami, które serwowane są bardzo często w internetach. Szukanie dróg na skróty oraz brak wytrwałości w działaniach. Feed z treściami świeci jak Las Vegas, bije po oczach i nie buduje zaufania. Warto zaprojektować sobie wizualną stronę publikacji i trzymać się jej, pomimo tego że wpadło nam właśnie w ręce coś nowego.  

Regularność i spójność w publikacji treści są kluczowe dla budowania zaufania.  Testujemy oczywiście nowe formy i formaty, ale nie zmieniamy głównych założeń każdego dnia i przy każdej publikacji. 

Zbyt duże skupienie na sprzedaży

Zrozumienie tego, że marketing treści, aby dowoził sprzedaż i ją wspierał, nie musi bezpośrednio jej komunikować, jest kluczowe dla jego efektywności. Artykuły opisujące funkcjonalności produktów z przyciskiem Kup teraz nie działają i już nie będą działać.   

Nabywcy oczekują zupełnie innego podejścia.  Chcą być edukowani, utwierdzani w dokonywanych wyborach. Treści powinny być bardziej edukacyjne i informacyjne niż promocyjne. Mniej o cechach produktu i usługi, więcej o tym jak pomoże rozwiązać problem lub co zmieni jego zastosowanie.   

Ignorowanie SEO, no bo przecież nie działa

Zaniechanie optymalizowania treści pod kątem SEO to kolejna pułapka, której należy unikać. Zgodnie z raportem Moz, 71% wyszukiwań kończy się kliknięciem w pierwsze pięć wyników. Jeśli w dalszym ciągu omijasz SEO szerokim łukiem, to czas to zmienić. Ten duży błąd będzie zabierał Ci szansę na dotarcie z Twoim treściami do odbiorców.  Ignorowanie praktyk SEO skutkuje niską widocznością treści w wynikach wyszukiwań.

Nieodpowiednia analiza wyników

Firmy bardzo często nie monitorują efektywności swoich działań marketingowych. Bez analizy wyników trudno jest dostosować strategię do potrzeb rynku i sprawdzić co naprawdę działa, a co nie. Narzędzia analityczne pozwalają na śledzenie wyników kampanii oraz dostosowywanie strategii w oparciu o uzyskane dane. To najlepsza droga i sposób na wyciąganie wniosków, które będą wspierać wprowadzanie zmian. 

Niedostosowanie treści do różnych etapów Lejka Sprzedażowego

Nie wszystkie treści są odpowiednie dla każdego etapu lejka sprzedażowego. Zacznij od zaprojektowania swojego lejka sprzedażowego. Umieść w nim konkretne działania i dopiero do nich dobierz formaty i rodzaje treści. Twórz odpowiadające na potrzeby klientów treści na każdym etapie ich podróży zakupowej.

Czym jest marketing treści?

Marketing treści to strategia, która polega na tworzeniu i dystrybucji wartościowych, odpowiednich, dopasowanych i spójnych treści w celu przyciągnięcia i angażowania określonej grupy docelowej. Celem marketingu treści jest zbudowanie zaufania i lojalności klientów poprzez dostarczanie im informacji, które są dla nich istotne.

Marketing treści może obejmować różnorodne formy, w tym blogi, artykuły, infografiki, filmy, podcasty, e-booki oraz posty w mediach społecznościowych. Firmy B2B często wykorzystują marketing treści do edukacji swoich klientów poprzez webinaria, raporty branżowe oraz case studies.

Strategia: Kluczowe elementy skutecznej strategii marketingu treści obejmują:

  • Zrozumienie grupy docelowej.
  • Opracowanie planu treści.
  • Monitorowanie wyników i dostosowywanie strategii na podstawie analizy danych.

🛒 B2B też sprzedaje w internetach!

#NieKombinujTylkoWiosłuj – to łatwe, KIEDY wiesz JAK…🎈

👉 Jeśli potrzebujesz w tym pomocy, napisz do mnie.