Którędy na TRENDY w e-commerce 2023, czyli jak budować swoje internety?

Internety

Zwróć uwagę na jedną cholernie ważną rzecz. Jeśli gonisz ślepo za wszystkimi najnowszymi trendami, to pora wcisnąć hamulec i się zatrzymać. Żeby nie było, nie jestem przeciwnikiem nowinek. Sam bacznie śledzę to wszystko, co się pojawia. Zachęcam do tego, żeby do wszelakich trendów i nowinek podchodzić na chłodno, bez emocji, bo wtedy smakują najlepiej i […]

Zwróć uwagę na jedną cholernie ważną rzecz. Jeśli gonisz ślepo za wszystkimi najnowszymi trendami, to pora wcisnąć hamulec i się zatrzymać. Żeby nie było, nie jestem przeciwnikiem nowinek. Sam bacznie śledzę to wszystko, co się pojawia. Zachęcam do tego, żeby do wszelakich trendów i nowinek podchodzić na chłodno, bez emocji, bo wtedy smakują najlepiej i przynoszą najwięcej wartości. 

Podkreślamy wężykiem i zapamiętujemy- Trendy są super. Warto je śledzić, obserwować, podglądać, ale wprowadzać je ostrożnie, nie na łapu-capu, jak leci, tylko wpasować je w całość strategii naszych działań w internetach!

No dobra, to sprawdźmy teraz, na jakie trendy w e-commerce warto zwrócić uwagę w 2023 roku.

Szacuje się, że w 2023 roku e-commerce będzie odpowiadał za 20,8% całkowitej sprzedaży detalicznej na świecie. (źródło: statista.com). Ten trend stale rośnie. W sieci kupujemy coraz chętniej, ale jest jeden warunek, musi być nam tam wygodnie. 

Jak widzisz, sprzedaż internetowa odgrywa coraz większą rolę w handlu detalicznym. W 2021 r. e-commerce stanowił prawie 19 proc. sprzedaży detalicznej na całym świecie. Prognozy wskazują, że do 2026 roku segment online będzie odpowiadał za blisko jedną czwartą całkowitej globalnej sprzedaży detalicznej. To już całkiem sporo.

Zerknij na kilka danych z badań, które opublikował portal The Future Of Commerce:

✔️73% klientów sklepów internetowych używa wielu kanałów (omnichannel) w trakcie swoich #customerjourney

✔️60% klientów jest skłonnych powtórzyć zakup u danego sprzedawcy, o ile oferuje on odpowiednią personalizację procesów

✔️#mobile generuje 61% zamówień online, warto też zwrócić uwagę na to, że  do 2024 globalnie sprzedaż detaliczna m-commerce ma osiągnąć 4,5 bln USD

✔️#socialcommerce przychód szacowany jest na 992 mld USD w 2022, a prognozy pokazują, że może osiągnąć poziom 2,9 bln USD do 2026

✔️87% konsumentów wydaje mniej lub opuszcza marki, które nie zapewniają doskonałego #customerexperience

Marketplace — są coraz mocniejsze, szturmem zdobywają rynki i nowych klientów.

W 2020 roku jednym z największych sukcesów, jaki mogliśmy obserwować był bardzo dynamiczny rozwój Amazona. Podczas gdy tradycyjne marki detaliczne i sklepy stacjonarne walczyły o przetrwanie, aby utrzymać się na powierzchni, gigant handlu internetowego kontynuował swoją budzącą podziw trajektorię wzrostu na całym świecie.

Zerknij jeszcze na jeden szczegół. Co najmniej 50% kupujących online z głównych rynków, takich jak Ameryka Północna i Europa, woli używać serwisu Amazon do wyszukiwania produktów. To ciekawy trend, który warto obserwować. Bo pomimo wszystkich swoich widocznych wad, platformy e-commerce takie jak Amazon, Allegro czy eBay oferują swoim użytkownikom jedną, bardzo atrakcyjną wartość: wygodę, genialnie odpowiadając na ich potrzeby.

Firmy, zwłaszcza te mniejsze, które chcą utrzymać rentowną obecność w Internecie, stają przed trudnym zadaniem konkurowania z gigantami handlu elektronicznego. Coraz więcej tradycyjnych e-commersów rozszerza swoją ofertę budując rozbudowane  platformy e-commerce, których ważnym elementem staje się Marketplace właśnie (na przykład Empik czy Zalando).

Spersonalizowane doświadczenia, coraz istotniejsze dla kupujących i sprzedających w sieci.

Poza super ceną, co jest oczywistą oczywistością, klienci w online szukają  „doświadczeń zakupowych”, budowanych w oparciu o ich unikalne potrzeby. W dzisiejszych czasach kupujący potrzebują bardziej „ludzkiego” podejścia – na przykład inteligentnych sugestii produktów opartych na historii zakupów lub interakcjach. Oczekują niemal natychmiastowych reakcji na zapytania i wysokiej jakości obsługi klienta. Tu z pomocą przychodzą chatboty oparte o technologii AI i NLP, które potrafią wyjść poza ramy typowej konwersacji i dostarczać wysokiej jakości doświadczenia i wsparcie. 

Uważność na klientów, swojego rodzaju specjalne ich traktowanie, realnie wpływa na efektywność biznesu online. Taki zabieg się po prostu się opłaca! Raport Forbes Insights ujawnił, że około 77% kadry kierowniczej zauważyło pozytywny wpływ na sprzedaż, dzięki doświadczeniom właśnie. Wzrosty przychodów budowane były dzięki zwiększonej personalizacji. Raport mówi też o tym, że około 58% firm wprowadza strategie personalizacji, żeby jeszcze sprawniej wpływać na utrzymanie klientów. Większość e-sprzedawców odnotowała wzrost sprzedaży nawet o 20% (źródło: econsultancy.com). Dzięki takiej taktyce właśnie. 

W 2023 roku będzie to jeszcze ważniejsze – liczba nowych kupujących online wzrośnie – nawet o 10% w porównaniu do poprzednich lat. Personalizacja odegra kluczową rolę również w tworzeniu grona lojalnych klientów, którzy wracają po kolejne zakupy.

Ma być wygodnie i okaż mi zainteresowanie!- mówi klient. A Ty? Masz już plan, żeby to zrealizować? 

Konsumenci są coraz mniej cierpliwi. Oczekują natychmiastowych reakcji, czytelnej nawigacji po sklepie, ciekawej angażującej komunikacji, jasnych procesów i szybkich dostaw. 

🎈22% internautów skorzystało z płatności odroczonych

🎈16% e-klientów kupuje w sieci więcej niż 5 razy w miesiącu

🎈33% e-kupujących kupiło przez Internet produkty za granicą

🎈22% internautów chce zacząć wykorzystywać do zakupów różne urządzenia z dostępem do Internetu

“Omni-commerce 2022 Kupuję wygodnie” – Raport Izby Gospodarki Elektronicznej opracowany przez Mobile Institute.

Automatyzacja procesów, wdrożenie nowych narzędzi, usprawnienie logistyki oraz skrócenie czasu przygotowania towarów do wysyłki, to ważne czynniki budujące komfort kupującym online. Klienci chcą otrzymywać jak najwięcej opcji dostawy i odbioru zakupów, a także chcą mieć możliwość korzystania ze wszystkich możliwych form płatności za zamówienia (BLIK, PayPal, czy rozłożenie płatności PayPo). 

Możesz też połączyć ze sobą dwa równoległe światy: online i offline. Zaimplementuj opcję “click and collect” (Twój klient składa zamówienie przez Internet, dokonuje płatności online i odbiera gotowy zakup prosto z ich ulubionego sklepu stacjonarnego). 

Zrównoważony rozwój i autentyczność jako element rozwoju i rozpoznawalności.

Nowa generacja konsumentów ma tendencję do faworyzowania firm e-commerce i marek zaangażowanych w zrównoważone i etyczne praktyki. Szczególnie ważne jest to dla tak zwanych Zetek.  Szanując nastroje klientów, większość sprzedawców internetowych dołożyła wszelkich starań, aby zminimalizować negatywny wpływ na środowisko. Super, że taki trend możemy obserwować na całym świecie. 

Bardzo ważna staje się też autentyczność. Coraz więcej marek e-commerce odchodzi od sztucznego kreowania wizerunku, stawia na naturalność i minimalizm. 

Wykorzystanie chatbotów AI jako wirtualnych asystentów 

Na początek kilka cyferek — w badaniu przeprowadzonym przez State of Marketing and Sales AI Report:

🎈51% respondentów stwierdziło, że sztuczna inteligencja jest bardzo ważna i będzie pomagać osiągać sukcesy w działaniach marketingowych w najbliższych miesiącach.   ​

🎈​74% badanych uważa, że w przeciągu najbliższych 5 lat dzięki AI zautomatyzują ponad ¼ swoich działań. 

🎈41% respondentów stwierdziło, że AI tworzy spersonalizowane doświadczenia konsumentów na dużą skalę.

Nowoczesne chatboty oparte na technologii AI i NLP, potrafią genialnie imitować nasze codzienne konwersacje, nadając im naturalny wydźwięk. Ich funkcjonalność znacznie wykracza poza ramy typowej konwersacji. 

Tworzą nowe procesy sprzedażowe, wspierając użytkowników w ścieżkach zakupowych. Usprawniają pracę działów obsługi klienta, automatyzując nawet do 98% zapytań i udzielając niezbędnych informacji w czasie, kiedy tego od nich oczekujemy. 

Warto skoncentrować się na wykorzystaniu chatbotów w trzech kluczowych obszarach:​

​👉 zwiększenie rentowności sprzedaży ​

👉 zbieranie i analiza danych ​

👉 personalizacja doświadczeń​

M-commerce rośnie w siłę, hasło „mobile first” jest dziś aktualne jak nigdy.

Według Insider Intelligence, w 2023 r. łączne przychody ze sprzedaży mobilnej mają wynieść 43,4%, czyli o 2 proc. więcej niż rok wcześniej. Istnieje wiele powodów, dla których konsumenci tak chętnie kupują za pośrednictwem smartfonów. Wydaje się jednak, że główną motywacją jest wygoda i oszczędność czasu. Nic więc dziwnego, że do 2024 roku obroty ze sprzedaży mobilnej wyniosą 620,97 mld dolarów. 

Sprzedawcy w online na całym świecie nadrobili zaległości w mobilnej sprzedaży e-commerce. Zakupy online za pośrednictwem smartfonów są dziś  szczególnie widoczne w Azji. Czy m-commerce zastąpi tradycyjny e-commerce? Trudno jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie. Jednak w 2023 roku z pewnością warto rozwijać oba kanały sprzedaży.

#SocialCommerce — media społecznościowe stają się coraz ważniejszym elementem ścieżek zakupowych.

Media społecznościowe stają się coraz ważniejszym elementem krajobrazu sprzedaży online. Konsumenci używają ich do odkrywania nowych produktów, wyszukiwania informacji i coraz częściej do realizowania zakupów.

Według The Future of Commerce „Globalna sprzedaż za pośrednictwem platform mediów społecznościowych została oszacowana na 992 miliardy dolarów amerykańskich w 2022 roku, a prognozy sugerują, że sprzedaż w handlu społecznościowym osiągnie około 2,9 biliona dolarów amerykańskich do 2026 roku. 

Handel społecznościowy ma kluczowe znaczenie dla marek w docieraniu do docelowych odbiorców i oczekuje się, że w 2023 r. wygeneruje sprzedaż w wysokości 30,73 mld USD, co stanowi 20% globalnej sprzedaży detalicznej w handlu elektronicznym. Dla marek, które chcą dotrzeć do tych odbiorców, korzystanie z TikToka ma kluczowe znaczenie.

Włączenie do strategii marketingowej influencerów, to kolejny sposób na wykorzystanie korzyści płynących z handlu społecznościowego. Współpraca z influencerem pozwala firmom nawiązać kontakt ze wstępnie zakwalifikowanymi klientami. Ta strategia może zwiększyć zaangażowanie i współczynnik konwersji. Dowód społeczny z kampanii marketingowych influencerów w mediach społecznościowych często zamienia leady w sprzedaż.

Omnichannel- rozszerzające się możliwości wielokanałowe.

„Siła prawdziwego omnichannel polega na zrozumieniu wszystkich kanałów, z których korzystają nasi klienci, oraz tego, w jaki sposób chcą z nich korzystać podczas całej ich podróży” — powiedziała Victoria Morrissey, dyrektor ds. marketingu Ferguson Enterprises. „Jeśli nie rozumiesz, czym jest ta podróż, nie możesz dostarczyć właściwych informacji we właściwym czasie”.

Skuteczny omnichannel to wyższa liga —  to jest przyszłość e-commerce. Firmy, które mają solidne strategie wielokanałowe, zatrzymują prawie 89% swoich klientów. Natomiast firmy o słabych strategiach wielokanałowych mają wskaźnik utrzymania klientów na poziomie 33%.

Silne strategie wielokanałowe nie tylko poprawiają wrażenia kupujących online. Według McKinsey im więcej kanałów ma firma zajmująca się sprzedażą, tym większy udział w rynku zdobywa.

Warto zwracać uwagę na te rosnące trendy. Może to pomóc w uzyskaniu większych zysków firmy i jednoznacznie zbudować większą przewagę nad konkurencją. Świadomość nadchodzących zmian może również zapewnić, że nie zostaniesz w tyle za pędzącym peletonem.

🎈87% klientów deklaruje, że ważne dla nich jest, aby marka była dostępna w wielu kanałach

🎈61% klientów kupuje te same produkty lub marki w wielu kanałach

🎈63% internautów informacje w sieci zachęcają do wizyty w sklepie stacjonarnym

🎈82% konsumentów widzi zalety zakupów wielokanałowych

Omni-commerce. 2022 Kupuję wygodnie — Raport Izby Gospodarki Elektronicznej opracowany przez Mobile Institute.


Dziękuję, że mnie czytasz. 

panWokularach | internety tłumaczy 

Podokręcajmy śrubki w Twoim sklepie internetowym!

#strategie | #ecommerce | #marketing | #komunikacja

Na co dzień pomagam:

  • Sklepom, serwisom internetowym niezależnie jak duże już zdążyły urosnąć, by rosły jeszcze bardziej i efektywniej.
  • Markom, żeby znów były fajne i potrafiły rozmawiać ze swoimi odbiorcami.
  • Firmom skalować ich biznesy, rozwijać się na rynku polskim i zagranicznym.

Ps. 

Jeśli interesują Cię moje treści, śledź mnie w mediach społecznościowych. Polub moje strony w socjalach. Udostępnij moje treści znajomym. 

Napisane przez : 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

O mnie

Jestem analogowym facetem w cyfrowym świecie. Nie potrafię funkcjonować bez muzyki, kina , teatru i fotografii. Lubię odkrywać nowe smaki, miejsca, zapachy. Potrzebuję przestrzeni, emocji i ludzi. Na co dzień pomagam markom, żeby znów były fajne i potrafiły rozmawiać :). Układam je w spójną całość, pokazuję jak budować interesujące historie, tworzyć i wdrażać strategie oraz nowoczesne technologie.